Wolne rodniki i antyoksydanty. Zadbaj o zdrowie i urodę!

wolne rodniki a starzenie starzenie skóry co to są wolne rodniki antyoksydanty

Na pewno nie raz słyszałaś to określenie – wolne rodniki. Brzmi niepozornie, ale czy tak jest w rzeczywistości? Czym są te substancje? Poniżej dowiesz się także, jaki wpływ mają one na nasze zdrowie i urodę oraz jak możesz z nimi walczyć!

Czym są wolne rodniki?

Wolne rodniki to termin, który określa problematyczne, uszkodzone atomy tlenu. Są “wolne”, ponieważ w ich strukturze brakuje molekuły, dlatego też wyruszają na poszukiwanie tej dodatkowej cząsteczki. Aby ją zdobyć, “okradną” każdy napotkany atom z brakującego im elektronu. Kiedy wolne rodniki “polują”, nie zabijają po prostu komórek by zdobyć potrzebną im cząsteczkę. Gdyby tak było, ciało wytworzyłoby kolejny atom i nie byłby to żaden problem. Najgorsze jest to, że wolne rodniki uszkadzają komórkę, niszcząc przy tym jej DNA, co stanowi podkład do rozwoju choroby. Kiedy struktura komórki zostaje uszkodzona, ta mutuje się, szybko i nienaturalnie rosnąc. Normalnie funkcjonująca komórka produkuje małą liczbę wolnych rodników, tak jak silnik samochodu, który emituje spaliny. Te atomy nie są jednak problemem, ponieważ zostają pod kontrolą antyoksydantów, czyli przeciwutleniaczy, naturalnie produkowanych przez ciało.

Wolne rodniki – zagrożenie także z zewnątrz

Zewnętrzne toksyny, zwłaszcza dym tytoniowy i zanieczyszczenie powietrza, także są generatorami wolnych rodników. Dym papierosowy jest ogromnym źródłem tych atomów, podobnie jak nasz pokarm i woda, które “transportują” te substancje w formie pestycydów i innych toksyn. Znaczne wytwarzanie wolnych rodników powodowane jest także przez nadmierne picie alkoholu. Te zewnętrzne ataki mogą obciążyć naturalną barierę ochronną organizmu. Z czasem, i przy powtarzających się atakach wolnych rodników, których ciało nie jest w stanie zatrzymać, uszkodzenie to może doprowadzić do chronicznych chorób takich jak rak, choroby serca, choroby Alzheimera czy Parkinsona.

Niektóre wolne rodniki pojawiają się podczas przemiany materii, a czasem komórki systemu odpornościowego specjalnie tworzą je, by zneutralizować wirusy i bakterie. Jednak czynniki środowiskowe jak zanieczyszczenia, promieniowanie, dym tytoniowy czy herbicydy (środki do zwalczania chwastów), także mogą rozprzestrzeniać wolne rodniki. Organizm może naturalnie poradzić sobie z tymi atomami, jednak, jeśli brakuje nam antyoksydantów, bądź produkcja rodników się zwiększa, powstaje uszkodzenie, które – co ważne, kumuluje się z wiekiem.

Naturalne antyoksydanty na ratunek organizmowi!

Witaminy C i E znane są z właściwości chroniących przed niszczącym działaniem wolnych rodników. Neutralizują one te szkodliwe cząsteczki, oddając im jeden ze swoich elektronów, co w efekcie kończy proces “kradzieży”. Przeciwutleniacze nie stają się rodnikami, ponieważ są na tyle stabilne, że mogą funkcjonować w dowolnej formie. Dodatkowo zapobiegają uszkodzeniom komórek i tkanek, które mogłyby prowadzić do rozwoju choroby. Wyświadcz swojemu organizmowi przysługę i zacznij spożywać więcej owoców i warzyw!  Zawierają one duże ilości antyoksydantów, a te, które posiadają ich najwięcej, są zazwyczaj o fioletowej, niebieskiej, czerwonej, pomarańczowej i żółtej barwie.

  • Witamina E. To najbardziej zasobny, rozpuszczalny w tłuszczach antyoksydant organizmu, jednen z najłatwiej dostępnych, najbardziej wydajnych przeciwutleniaczy. Pierwotny obrońca przed utlenieniem i peroksydacją lipidów (tworzeniem niestabilnych molekułów zawierających większą ilość tlenu niż zazwyczaj). Co więcej, witamina E może ochronić nas przed chorobami układu sercowo-naczyniowego czy tworzeniem zakrzepicy żył. Bogate w wit. E są: brokuły, marchew, rzepa, mango, orzechy, papaja, dynia, czerwona papryka, szpinak, nasiona słonecznika
  • Witamina C. Najbardziej zasobny, rozpuszczalny w wodzie antyoksydant organizmu, działa początkowo w płynie komórkowym, największą rolę odgrywa zapobiegając tworzeniu wolnych rodników spowodowanego zanieczyszczeniem czy dymem tytoniowym. Wiele badań łączy także wysokie, regularnie przyjmowane dawki witaminy C z mniejszą zachorowalnością na raka, zwłaszcza jamy ustnej, krtani i przełyku. Wit. C znajdziemy w takich produktach jak: jagody, brokuły, brukselka, kalafior, grejpfrut, kiwi, mango, brzoskwinia, pomarańcza, papaja, groszek, słodkie ziemniaki, truskawki, pomidory, papryka
  • Inne przeciwutleniacze, które mogą pomóc utrzymać dobry stan zdrowia to: cynk: ostrygi, czerwone mięso, drób, fasola, orzechy, owoce morza, produkty pełnoziarniste, płatki zbożowe i nabiał, selen: orzechy brazylijskie, tuńczyk, wołowina, drób,  pieczywo i inne produkty zbożowe.