Piekące stopy: problem, który nasila się jesienią

piekące stopy pieczenie stóp ciało pielęgnacja uroda stopy krem do stóp

Czy zdarza ci się, że masz problemy z zaśnięciem z powodu nieprzyjemnego pieczenia stóp? To uczucie może być spowodowane wieloma czynnikami – od niewygodnego obuwia, rajstop lub skarpet wykonanych ze sztucznych materiałów, nagniotków i odcisków, alergii czy – w najgorszym wypadku – uszkodzeniem nerwów, zwanym także neuropatią. Chociaż wiele chorób może powodować tę przypadłość, cukrzyca jest najczęstszą jej przyczyną. Wtedy większość sposobów na piekące stopy skupia się na zapobieganiu dalszemu uszkodzeniu nerwów i zmniejszeniu bólu. To właśnie uszkodzone włókna nerwowe stają się nadmiernie aktywne, a zniszczone nerwy wysyłają sygnał bólu do mózgu, nawet jeśli nie mamy żadnej rany i skóra nie jest uszkodzona.

Jeśli problem staje się bardzo uciążliwy, warto więc wybrać się do specjalisty by wykluczyć poważne przypadłości. Najważniejsze jest, aby zrozumieć, że przyczyną piekących stóp jest prawdopodobnie dolna część pleców, a nie nogi. Podobnie jest z rwą kulszową, gdy nerw kulszowy jest „szarpany” przez mięśnie w okolicy bioder. Problem piekących stóp najprawdopodobniej bierze się więc z nerwu w odcinku lędźwiowym, który zaczyna się w dolnej części pleców i wiedzie w dół do stóp. Jeśli ten nerw jest w pewien sposób naruszony (szarpnięty), czujesz pieczenie spodu stopy. Jeśli problem leży w mięśniach, dobra wiadomość jest taka, że możesz samodzielnie zaradzić tej przypadłości i uwolnić się od uczucia piekących stóp.

Piekące stopy – jak sobie pomóc?

Istnieje świetny sposób na rozciągnięcie głębiej umiejscowionych grup mięśni, do których nie da się dotrzeć zwykłym dotykiem rąk. Rozciągnięcie następuje niemal natychmiast. Używając wałka do jogi, poduszek z kanapy czy kilku ręczników, zbuduj ok. 15 cm podwyższenie, na którym będziesz mogła się oprzeć. Połóż się na plecach z głową podtrzymaną poduszkami i pozwól dolnej części pleców lekko zwisać z krawędzi tej platformy. Następnie ułóż stopy razem (podeszwa w podeszwę), by kolana były skierowane na boki. W końcu, dla delikatnego wsparcia, podłóż zwinięte poduszki pod zewnętrzną część ud. Możesz wierzyć lub nie, to wsparcie poduszek pomaga bardziej się rozluźnić. Zostań w takiej pozycji przez około 5 minut za pierwszym razem, a kiedy już wyrobisz nawyk leżenia w tym ułożeniu, zwiększ czas do 10-15 minut. Kiedy już skończysz to ćwiczenie, najpierw pozbądź się poduszek spod kolan, złóż lekko zgięte kolana razem i obróć się na bok. Nie spiesz się ze wstawaniem!

Kosmetyczna ulga

Doskonałym sposobem na zmniejszenie dolegliwości jest miejscowe stosowanie chłodzących żeli, sprayów i kremów do stóp, które błyskawicznie łagodzą nieprzyjemne pieczenie i przynoszą wyczekiwaną ulgę. Kosmetyki z zawartością mentolu w formie sprayu bądź atomizera są doskonałe do doraźnego stosowania w ciągu dnia (zwłaszcza latem) i kiedy problem powraca w nocy. Kremy i żele dodatkowo nawilżają skórę stóp, a więc działają dwubiegunowo – nie tylko złagodzisz nieprzyjemny problem, ale także sprawisz, że stopy będą nawilżone i piękniejsze :)